Aarschot zet muziekverenigingen in de kijker

donderdag, 31 augustus, 2017
Aarschot zet muziekverenigingen in de kijker

De komende weken staat de Gasthuissite in Aarschot in het teken van muziekverenigingen. Fanfares en harmonieën uit Aarschot en de ruime omgeving krijgen de kans om zichzelf in de kijker te zetten. Op vrijdag 8 september opent de expo ‘Tromgeroffel en Trompetgeschal’ in het Stedelijk Museum van Aarschot en in cultuurcentrum Het Gasthuis. De expo neemt je mee doorheen het rijke verleden van fanfares en harmonieën uit Aarschot, Rotselaar en Holsbeek. Op zaterdag 9 september treden 11 muziekverenigingen uit de regio op in de Museumtuin tijdens het familiehappening ‘Picknick in Harmonie’.

Expo Tromgeroffel en Trompetgeschal

Fanfares en harmonieën behoren tot het collectief geheugen van nagenoeg elke Vlaamse gemeente. Hun geschiedenis gaat vaak ver terug tot in de 19 de eeuw en staat garant voor heel wat straffe verhalen en leuke anekdotes. De expo ‘Tromgeroffel en Trompetgeschal’ van 8 september tot 29 oktober in het Stedelijk Museum van Aarschot, belicht het rijke verleden van muziekverenigingen uit de gemeenten Aarschot, Rotselaar en Holsbeek. Beeldmateriaal, leuke anekdotes, oude affiches en veel tastbaar materiaal geven je inkijk in hun boeiende geschiedenis. Tegelijkertijd kan je in de tentoonstellingsruimten van cultuurcentrum het Gasthuis op een interactieve manier kennismaken met de werking van een fanfare. Herken jij het geluid van een klarinet of een trombone? En weet je hoe een bugel eruit ziet? Kom je kennis testen. De expo ‘Tromgeroffel en Trompetgeschal’ wordt op vrijdag 8 september officieel geopend in de Gasthuiskapel van cultuurcentrum Het Gasthuis. Op het programma staan toespraken van Rein Meus (Vlamo) en schepen van Cultuur Steven Omblets. Nadien kan er een bezoek gebracht worden aan de expo en vindt er een feestelijke receptie plaats in het Stedelijk Museum. De straatfanfare Emzjes uit Blauberg zorgt voor het nodige tromgeroffel en trompetgeschal.

Familiehappening ‘Picknick In Harmonie’

Dat fanfares en harmonieën lang geen relicten uit ver vervlogen tijden zijn, maar levendige en enthousiaste verenigingen, tonen ze op zaterdag 9 september tijdens ‘Picknick in Harmonie’. Vanaf 13 uur treden 11 muziekverenigingen op in de Museumtuin van de Gasthuissite. Picknick in Harmonie, dat in het verleden al plaatsvond aan het Kasteel van Horst en nabij de donjon Ter Heyden in Rotselaar, richt zich volop op families. Naast de optredens van de muziekverenigingen kan je er ook terecht voor springkastelen, workshops rond 2 muziekbeleving en oude caféspelen. En natuurlijk ook geen picknick zonder de nodige hapjes en drankjes. Het afsluitende optreden van Picknick in Harmonie, Jazzisfaction Bgiband, is verplaatst naar het nabijgelegen CC Het Gasthuis.

Deelnemende muziekverenigingen

• Verenigde Vrienden (Wolfsdonk)
  • De Demervallei (Langdorp)
  • K.H. De Ware Vrienden (Kortrijk-Dutsel)